47pl

Friday, January 31, 2014

Problemet kan øke 112 iPhone vente

En programvarefeil på Iphone gjør at flere norske abonnenter sluses til nødnummeret dersom de forsøker å ringe politiet på vanlig måte.


Det er en oppgradering av programvaren på Iphone i løpet av de siste døgnene som har ført til at anrop til 02800, 110 og 113 feilaktig blir sendt til politiets nødnummer, 112.
Problemet gjelder Iphone-brukere med abonnement fra Network Norway, OneCall og MyCall.
Ifølge kommunikasjonsrådgiver Frank Tindvik i Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) kan feilen føre til økt ventetid på nødtelefonen.

– Ring som normalt

PDMT har varslet politiets operasjonssentraler og driftsorganisasjonene til helse- og branntjenestene, slik at de er forberedt på henvendelser som er rutet feil, opplyser Tindvik.
Publikum kan kontakte politiet som normalt. 112-tjenesten er forberedt, og vil sette feilrutede samtaler tilbake til riktig mottaker.
– Etter våre indikasjoner vil ikke feilen kunne bli rettet før over helgen. Hendelsen er uheldig for nødmeldetjenesten for publikum, selv om de i dette tilfellet vil få svar fra politiet, som vil videresende dem til riktig etat ved behov, sier Tindvik til

– Skal ikke skje

Network Norway jobber med Apple for å få rettet feilen, opplyser PR- og samfunnsdirektør Henning Lunde i Network Norway.
– Dette skal ikke skje. Vi jobber på spreng for å løse situasjonen, og har løpende kontakt med Apple og myndighetene for å ordne opp. Vi ser svært alvorlig på situasjonen, og beklager overfor de av våre kunder dette gjelder, sier Lunde.
Feilen ble oppdaget tidligere i dag, og er lokalisert i en programvareoppdatering

– Skulle det oppstå situasjoner hvor noen av våre kunder må ringe til nevnte numre vil de komme til nødnummeret 112 som vil sette videre til riktig nødetat. Vi er i dialog med politiet, og de er klar over situasjonen, sier Lunde til

No comments:

Post a Comment