47pl

Friday, January 3, 2014

Norsk svare på skade mark i flyselskapet måltider

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian sier at historien om at det skal være funnet mark i flymaten ikke er sann. – Jeg fester ingen lit til den, det er tatt ut av løse luften, sier Anne-Sissel Skånvik til

Tidligere i kveld publiserte Aftonbladet en artikkel med en anonym kilde, angivelig en kabinsjef i Norwegian, som fortalte at det var blitt funnet mark i flymaten de serverte passasjerene.
Det gikk ikke frem når det skulle ha skjedd, men problemet skal ifølge kilden ha vært gjentakende

– Naturlig å varsle

Norwegian var tidligere i kveld forsiktig da de uttalte seg til NRK, men senere fredag kveld tar de kraftig til motmæle.
– Jeg fester ikke lit til den historien. Det er som tatt ut av løse luften. Dersom en leder i selskapet, som en kabinsjef er, oppdager noe kritikkverdig er det naturlig at det blir tatt opp internt, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Norge Anne-Sissel Skånvik til

Hun presiserer også at Norwegian får sine leveranser på flymat fra et stort og anerkjent selskap som blir benyttet av flere andre flyselskaper. NRK har ikke lykkes å komme i kontakt med dem og navngir derfor ikke leverandøren.


Den anonyme kilden påsto også at det hadde skjedd flere ganger at det var funnet både mark og mugg i flymaten. Kabinsjefen sa også at hun gruet seg til å servere mat til passasjerene.

– Jeg tror det er et motiv som ligger bak, jeg vil ikke spekulere i hva det er, men jeg setter spørsmålstegn ved denne historien. Det er veldig merkelig at en anonym leder skal gå ut med noe sånt i avisen og ikke ta det opp internt, sier Skånvik.

Skeptisk til bilde

– Kan årsaken til det ha noe med konflikten i Sverige mellom kabinansatte og selskapet?
– Jeg vil ikke spekulere i hva motivet kan være, men jeg fester ingen lit til historien. Det er klart at vi ikke serverer dårlig mat til våre passasjerer. Vi bestiller flymaten vår gjennom samme store selskap som mange andre flyselskaper bruker. Da må det samme ha skjedd hos dem. Det er ikke noen holdepunkter for å komme med de påstandene som er trukket frem i artikkelen i Aftonbladet.

– I artikkelen til Aftonbladet var det også to bilder, hvorfor er du fortsatt i tvil?
– Jeg vet ikke hvor de bildene kommer fra eller når de er tatt, men jeg setter spørsmålstegn ved troverdigheten på historien. Hvis en ansvarlig arbeider kommer over kritikkverdige forhold plikter vedkommende å si fra, er Skånviks klare tale.

– Kaster mat

– Hvordan er kulturen for å varsle om dårlige forhold i Norwegian?
– Det vil alltid bli tatt godt imot hvis en arbeider gir oss tilbakemeldinger på ting som ikke er bra. Det er litt for lett å hoppe på slike historier uten å være sikker på om man har fakta på bordet. Saken fremstår som alvorlig, men jeg har vanskelig for å ha lit til den, gjentar Skånvik.
I artikkelen til Aftonbladet kom det påstander om at Norwegian kjøper inn mat med 180 dagers holdbarhet. Det ble også hevdet at det ble servert dårlig mat for å spare penger og mat som ikke ble servert på en flight ble benyttet til nye passasjerer på andre flyruter.
– Vi sparer penger fordi vi bestiller store leveranser. Ikke på å servere mat med dårlig kvalitet. Maten vi ikke får servert på en flight blir kastet og registrert som svinn. Det er en selvfølge at vi ikke serverer gammel mat til nye passasjerer. Ulik mat har ulik holdbarhet, kjeks og tilsvarende mat holder lenger, ellers kjenner jeg ikke til detaljene i dette. Men jeg har aldri hørt om det, forteller Skånvik.

No comments:

Post a Comment