47pl

Wednesday, October 23, 2013

Buaas om homofile i Russland: - vanskelig å fokusere på å gjøre en god turnering


Snøbrettveteranen Kjersti Buaas (31) frykter hvilke konsekvenser det kan få for OL-utøvere om de opponerer mot Russlands omstridte anti-homolov.

Russland innførte i sommer en anti-homolov som kriminaliserer all positiv omtale av homoseksualitet overfor mindreårige, som gjør det straffbart å vise sin seksualitet åpenlyst.

Mange idrettsutøvere, blant annet alpinstjernen Bode Miller, har gått kraftig ut mot loven som legger bånd på hvordan OL-utøverne kan ytre seg. Norges snøbrettveteran Kjersti Buaas beskriver situasjonen som vanskelig:


– Jeg har egentlig lyst til å si at dette er en teit lov, og jeg håper at den er borte når OL kommer – det har jeg fortsatt et håp om.


Hvis den er der når OL kommer så vet man jo ikke om du kan bli forfulgt, om du kan havne i fengsel om du sier noe. Det er skummelt, sier Buaas til NRK.

Buaas tok en fjerdeplass i OL i Salt Lake City, og tok sin foreløpig eneste OL-medalje da hun kjørte inn til bronse i Torina i 2006. Anti-homoloven legger en demper på stemningen i oppkjøringen til neste års Sotsji-OL.
– Det blir vanskelig for meg som utøver å fokusere på at jeg skal gjøre det bra, når jeg er uenig i mye av det som ligger rundt det.






IOC ikke bekymret
– Man blir jo redd som utøver, for hva man kan si og hva man ikke kan si. Frykt er den siste følelsen du vil ta med deg inn i et mesterskap, forteller Buaas.


OL-direktør Gilbert Felli deler imidlertid ikke snøbrettveteranens bekymringer:
– Jeg er både enig og uenig med kvaliteten på denne loven, men den har ingenting å si for utøverne som kommer til OL. Jeg tror de er veldig godt beskyttet på dette området, sier Felli til NRK.

Boikotter seg selv
Flere utøvere har forsøkt å ta et oppgjør med den russiske loven. Svenske Emma Green Tregaros ble verdenskjent da hun stilte opp i kvalifiseringen i friidretts-VM med negler lakkerte i regnbuens farger for å markere sin motstand mot den kontroversielle homoloven i Russland. Høydehopperens protest bli imidlertid stoppet av det svenske friidrettsforbundet før finalen – de var redde for å utfordre systemet.
Norske Buaas synes det er vanskelig å ta avstand fra anti-homoloven uten å gå drastisk til verks:
– Det er dumt at man nærmest blir tvunget til å boikotte mesterskapet om man vil ta avstand. Da boikotter man jo nærmest seg selv, og

No comments:

Post a Comment